klik hier voor het foto archief van Oranjevereniging Ooltgensplaat klik op het wapen van Ooltgensplaat en bekijk de online foto albums

Klik hier en ga terug naar de homepage van Oranjevereniging Ooltgensplaat

Klik hier en bekijk de sponsors 2008

Het oorlogsmonument aan de Kerksingel in Ooltgensplaatbestaat uit een natuurstenen gedenksteen en een kruis.

De tekst op het monument luidt:

'GEDENK UW VRIJHEID EN HEN DIE DAARVOOR HUN LEVEN GAVEN'

Oorspronkelijk stond hier een houten kruis. In 1955 is dit vervangen door een stenen exemplaar.

Informatie afkomstig uit de brochure: Beelden en gedenktekens in de gemeenten Dirksland, Middelharnis en Oostflakkee, (Middelharnis, VVV/ANWB Overflakkee, in samenwerking met de gemeenten Dirksland, Middelharnis en Oostflakkee, 2001).

ontwerp M . Goudkamp othuld 1945

4 Mei Dodenherdenking Ooltgensplaat

Een dag per jaar ...

Een dag per jaar,
zijn wij stil in Nederland.
Met hen die ons verlieten,
smeden wij een band.
Want door hun moedig dragen,
kunnen wij, in vrijheid alles doen.

Wanneer we als jongeren luisteren naar de verhalen van ouderen, komen we onder de indruk, omdat blijkt dat dodenherdenking ook een andere dimensie heeft: de strijd tegen onrecht en dictatuur

Het bestuur van de Oranjevereniging verzoekt u allen om op deze avond, met haar, de gevallenen uit de oorlogen te herdenken bij het monument aan de Kerksingel.

U wordt vriendelijk verzocht om tijdig in ’t Centrum aanwezig te zijn, vanwaar we om 19.55 uur, in stille tocht vertrekken naar het monument aan de Kerksingel. Uit respect vragen wij uw medewerking om de stille tocht ook stil te laten verlopen.

Na afloop van de plechtigheid, bieden wij u een kopje koffie aan in ’t Centrum.

Alle inwoners die in het bezit zijn van een vlag, worden verzocht vanavond de vlag halfstok (zonder wimpel) uit te hangen.

Vlagprotocol voor Dodenherdenking:
Vlag halfstok, van 18.00 uur tot zonsondergang.

Oranjeverenigingooltgensplaat.nl © 2008

laatst bijgewerkt op 19 April, 2022